Hvad er kiropraktik

Ordet stammer fra græsk; cheir: hånd + praksis: udføre; altså at udføre med hånden

• Kiropraktikken er grundlæggende en filosofi
  • Studiet af kiropraktik er en videnskab
  • Udførelsen af kiropraktik er en kunst

Dette er i sig selv ikke særlig kontroversielt, da en lignende trilogi kan anlægges mht. medicin, dog med et helt andet indhold.

Når en kiropraktorundersøger en rygsøjle, er det for at konstatere om der skulle være én eller flere såkaldte "biomekaniske funktionsforstyrrelser" også kaldet stive led, låsninger eller "subluxationer".

En subluxation er, kort fortalt, en tilstand i rygsøjlen, hvor der opstår et unaturligt tryk på nervesystemet, forårsaget af én eller flere fejlfunktioner i de enkelte led.

Dette kan afstedkomme mange forskellige symptomer.

Her er det vigtigt at forstå, at kiropraktikken, i modsætning tilmange andre behandlingsformer, er en funktionsbehandling ogikke en symptombehandling. Ved at opretholde en optimal funktion af kroppens bevægeapparat, vil kiropraktikken kunne forebygge de såkaldte "biomekaniske funktionsforstyrrelser" og dermed symptomer. Hvem vil ikke gerne forebygge i stedet for at lappe!

Filosofien er naturligvis, at når funktionen kommer i orden, så klarer kroppen selv symptomerne, da vi så har gjort noget ved årsagen!

Det er imponerende at opleve, hvad kroppens naturlige kræfter kan klare at reparere, når man fjerner forhindringer, såsom en subluxation eller biomekanisk funktionsforstyrrelse fra rygsøjlen.

Klik på linket herunder og se vores nybegynder guide til kiropraktik.