Kiropraktik

Ordet stammer fra græsk; cheir: hånd + praksis: udføre; altså at udføre med hånden.

Hverdagens belastninger, dårlig kropsholdning, tunge løft, uhensigtsmæssige arbejdstillinger, sportsskader, fald, trafikuheld mm. kan påvirke rygsøjlen. Disse belastninger kan medføre, at ryghvirvlerne bevæger sig på en måde, som er anderledes end normalt – på en dysfunktionel måde.

Rygsøjlen har flere funktioner, blandt andet skal den beskytte rygmarven, som er en del af centralnervesystemet, som styrer alt i vores krop. Grundet det tætte forhold mellem rygsøjlen og nervesystemtet, kan hverdags belastninger påvirke informationsflowet mellem hjernen og kroppen, hvilket kan medføre udvikling af symtomer som f.eks. smerter, hovedpine, svimmelhed mm.

Når en kiropraktor undersøger en rygsøjle, er det for at konstatere om der skulle være én eller flere såkaldte biomekaniske dysfunktioner også kaldet led-låsninger eller “subluxationer”.

Video: Nybegynder guiden til kiropraktisk behandling

Kiropraktik er en funktionsbehandling, som behandler årsagen til symptomer. Symptomerne kan være meget forskelligartede, her på siden kan du læse om de mest almindelige. Ved at opretholde en god funktion af kroppens bevægeapparat, vil kiropraktisk behandling kunne forebygge udviklingen af symptomer og unødigt slid af dine led.

Behandlingen – Ved at lave hurtige, præcise og skånsomme ledjusteringer i rygsøjlen, kan en kiropraktor hjælpe med at gendanne normal led-bevægelighed og derved forbedre flowet af præcis information gennem dit nervesystem.

Ofte kan behandlingen medføre en knæk-lyd fra leddet. Knæk-lyden er komplet ufarlig, den skyldes at der dannes et lille hulrum når leddene adskilles, og det er denne vacuum effekt der danner lyden.

Klik på linket herunder og se vores nybegynder guide til kiropraktik.

Kiropraktikkens historie

Kiropraktik har mange år på bagen, helt tilbage til de gamle grækere har man fundet ud af at led justeringer af rygsøjlen blev brugt som helbredsfremmende behandling. Hippokrates (460-365 f.kr.) grundlæggeren af vestlig medicin udtalte, at man ved at undersøge rygsøjlen kunne finde årsagen til sygdomme.

Daniel David Palmer

I 1897 i America grundlagde en mand ved navn DD Palmer den første kiropraktorskole. Siden da er professionen vokset og spredt sig over verden. Der er nu ca. 100.000 kiropraktorer I verden, og over 40 kiropraktor skoler fordelt I 16 lande.

I Danmark uddannes kiropraktorer ved Syddansk universitet i Odense (SDU). Den 5-årige uddannelse, Klinisk biomekanik, består af en bachelor del på 3 år og efterfølgende en kandidatdel på 2år. Bacheloren i Klinisk biomekanik har 90% lighed med medicinuddannelsen på SDU. Der er ca. 550 kiropraktorer I Danmark.

Kiropraktikken i Danmark blev statsautoriseret i 1992 og der kræves derfor ingen henvisning fra lægen for at kunne blive behandlet hos danske kiropraktorer.

Luk menu
Ring til os