Forebyggende kiropraktisk behandling

Kiropraktisk behandling af rygsmerter

Effektivt til at reducere rygsmerter og sygedage

Mange af vores patienter kommer hos os til forebyggende behandling, fordi det reducerer deres episoder med rygsmerter eller fordi det holder dem helt fri for ryg og-nakkesmerter, hovedpine mm. Nu understøtter et Skandinavisk forskningsstudie dette.

I et skandinavisk studie fra 2018 konkluderer forskerne, at forbyggende kiropraktisk behandling (Maintenance Care) er mere effektiv end symptomstyret behandling til at reducere det samlede antal dage, patienter må udholde generende lændesmerter i løbet af 1år.

Maintenance Care (MC) bruges ofte til at behandle kroniske eller tilbagevendende rygsmerter. I det aktuelle studie kiggede forskerne på hvor effektivt MC er til at behandle eller reducere episoder af vedvarende eller tilbagevendende rygsmerter sammenlignet med symptomguidet behandling.

Den vigtigste forskel på de to behandlingsformer er, at MC er klinikerstyret, dvs. at kiropraktoren fortæller patienterne, hvornår de skal komme til næste behandling, hvorimod symptomstyret behandling er patientstyret, dvs. at patienten henvender sig til kiropraktoren, når pågældende har rygsmerter.

Studiet blev udført med en specifikt udvalgt patientgruppe:

328 deltagere mellem 18 og 65 år.
Deltagerende havde haft mindst 30 dage med lændesmerter det foregående år og havde haft flere tidligere episoder med lændesmerter.
Deltagerne blev opdelt i to grupper, der i løbet af 12 måneder blev behandlet med henholdsvis MC eller symptomguidet behandling.

Efter 12 måneder viste resultaterne, at MC-gruppen havde 13 færre dage i gennemsnit med generende lændesmerter over 12 måneder end gruppen, der modtog symptomguidet behandling.

Forebyggende kiropraktisk behandling er et effektivt tilvalg for at reducerer og undgå tilbagevendende rygsmerter. Har du spørgsmål så snak med din kiropraktor.

Forskerne bag studiet er Andreas Eklund (Karolinska Institutet), Irene Jensen (Karolinska Institutet), Malin Lohela-Karlsson (Karolinska Institutet), Jan Hagberg (Karolinska Institutet), Charlotte Leboeuf-Yde (SDU), Alice Kongsted (NIKKB & SDU), Lennart Bodin (Karolinska Institutet) og Iben Axén (Karolinska Institutet & SDU)

The Nordic Maintenance Care program: Effectiveness of chiropractic maintenance care versus symptom-guided treatment for recurrent and persistent low back pain – A pragmatic randomized controlled trial. Eklund A, Jensen I, Lohela-Karlsson M, Hagberg J, Leboeuf-Yde C, Kongsted A, et al. PLoS ONE 13(9) 2018 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203029

I samme kategori