Akupunktur

Akupunktur anvendes mere og mere i sundhedsvæsenet og der er efterhånden lavet en del forskning, der forklarer akupunkturs virkning ud fra en naturvidenskabelig baggrund. Der er bl.a. ganske god evidens for virkningen på smertetilstande i kroppens bevægeapparat.

I Kiropraktorhuset anvendes akupunktur af kiropraktor Charlotte Wegener til at behandle både akutte, men også længerevarende smertetilstande i bevægeapparatet, oftest i forbindelse med kiropraktisk behandling.

Hos akutte patienter med mange smerter kan man med nålene få et meget spændt område til at slappe af, så det bliver nemmere at løsne de fastlåste led med kiropraktisk behandling efterfølgende. Det kan også bruges ved smertetilstande, hvor det af den ene eller anden grund ikke kan lade sig gøre at udføre kiropraktisk manipulations behandling, f.eks. hos ældre patienter med knogleskørhed og evt. sammenfald i rygsøjlen.

Hvordan virker akupunktur?

Når man sætter en nål lokalt i et område med smerter, udskilles der via en refleks i nervesystemet stoffer som øger blodgennemstrømningen og dermed iltning af vævet. Dette stimulerer kroppens egen opheling.
Desuden hæmmes nogle af smertesignalerne til hjernen ligeledes via en refleks i nervesystemet og der bliver udskilt nogle af kroppens egne smertedæmpende stoffer.

Akupunktur kan bl.a. anvendes ved:

• Akutte og kroniske og ryg-og nakkeproblemer
  • Sportsskader
  • Spændingshovedpine
  • Spændings- og smertetilstande i muskler
  • Overbelastningsskader som f.eks. tennisalbue eller musearm.

Hvordan foregår det?

Meget tynde nåle sættes i triggerpunkter i musklerne i det påvirkede område, i de fleste tilfælde er det stort set smertefrit, mange mærker dog en form for øget aktivitet/snurren i området.

Ved akutte tilstande vil man ofte mærke den smertestillende effekt allerede ved den første behandling. Ved mere langvarige gener skal der ofte et par behandlinger til, før effekten indtræder.

Efterfølgende er det normalt at føle sig træt, nogle har en følelse af nålene stadig sidder i efter behandlingen, hvilket blot betyder at kroppen selv arbejder videre selvom nålene er fjernet.